Integracja sensoryczna
Integracja Sensoryczna to proces neurologiczny, porządkujący bodźce docierające zarówno ze środowiska, jak i ciała, tak by mogły doprowadzić do właściwej reakcji organizmu. Proces ten zachodzi poza świadomością, podobnie jak oddychanie i kształtuje się już w życiu płodowym.
Terapia Integracji Sensorycznej, opierając się na neuroplastyczności mózgu, uczy go właściwie interpretować i reagować na napływające bodźce. Terapia jest formą „naukowej zabawy”, podczas której dziecko m. in. huśtając się, jeżdżąc na deskorolce, kręcąc się, dotykając różnych faktur – słowem przyjemnie i interesująco bawiąc się – integruje bodźce zmysłowe dochodzące do ośrodkowego układu nerwowego, co prowadzi do lepszej organizacji działań, poprawienia funkcjonowania dziecka.
Przykładowe symptomy zaburzeń Integracji Sensorycznej u dziecka:
- problemy z nauką, wolniej przyswaja wiedzę,
- niewłaściwie reaguje (przesadnie lub w ogóle) na różnego rodzaju bodźce (słuchowe, wzrokowe, węchowe, dotykowe), płynące ze świata zewnętrznego,
- ujawniają się zachowania trudne w kontakcie z rówieśnikami, rodzeństwem (bójki, rozdrażnienie, nadmierna płaczliwość),
- jest ciągle pobudzony, ma problemy z uwaga i koncentracją,
- nie lubi kręcenia, huśtania lub kręciło, huśtałoby się cały czas,
- ma trudności w osiąganiu postępów w prowadzonej terapii,
- ma trudności z koordynacją ruchową, przejawia nieporadność ruchową, wolniej niż rówieśnicy opanowuje nowe umiejętności,
- ma trudności z orientacją w schemacie ciała i przestrzeni.
Terapia SI jest przeznaczona dla dzieci z:
- zaburzeniami integracji sensorycznej (nadwrażliwością lub podwrażliwością np. dotykową, wzrokową, słuchową, przedsionkową, niepewnością grawitacyjną, nietolerancją ruchu, dyspraksją)
- opóźnieniem rozwoju psychoruchowego,
- opóźnieniem i zaburzeniami rozwoju mowy,
- MPD, zespołami genetycznymi,
- całościowymi zaburzenia rozwoju,
- ze specyficznymi trudnościami szkolnymi, tj.: dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia,
- pochodzących z ciąż wysokiego ryzyka,
- niepełnosprawnością umysłową,
- z ADHD, ADD,
- niedowidzących i niedosłyszących.
Serdecznie Zapraszamy rodziców na diagnozę oraz terapię !